• کدخبر: 18871
  • تاریخ انتشار خبر: ۱۲:۱۱ ب.ظ - سه شنبه ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
  • چاپ خبر
مدیر شرکت آرام گشت:

توسعه حمل ونقل همگانی مظهر مردم سالاری و تحقق حقوق شهروندی

به مناسبت روز حمل و نقل و با توجه به اهمیت موضوع حمل و نقل در کشور بر آن شدیم تا با امیر مقدم، مدیر شرکت آرام گشت اصفهان به عنوان مدیر اولین و بزرگترین بخش خصوصی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان گفت و گویی در خصوص مشکلات بخش خصوصی حمل و نقل عمومی و اهداف بلندمدت این ناوگان داشته باشیم .

اصفهان بیدار؛ حمل ونقل یکی از پارامترهای مهم در سبد هزینه های خانوار است که داری دو اثر مستقیم و غیر مستقیم می باشد؛ اثر مستقیم مربوط به جابه جایی افراد است که بخشی از سبد هزینه را به خود اختصاص داده و غیر مستقیم مربوط به آثاری است که در قیمت تمام شده کالا بر مصرف کننده داشته که نقش به سزایی در سبد هزینه های خانوار ایفا می کند و بنابراین در دنیا با توجه ویژه ای به این موضوع شده و در کشور ما نیز یکی از دغدغه های مهم مسئولین و مدیران می باشد همچنانکه دولت یازدهم هم برنامه هایی جهت بهبود زیر ساخت های این پارامتر تاثیرگذار در اقتصاد در دست اجرا دارد.

از شروع فعالیت و ماهیت شرکت آرام گشت بگویید؟

شرکت آرام گشت که نامی آشنا در حمل ونقل عمومی کلانشهرهای ایران اسلامی دارد، از سال ۱۳۸۵ بر اساس تبصره ۱۳ قانون بودجه آن سال تاسیس و خدمت رسانی در بخش حمل و نقل عمومی را آغاز نمود و در آبان ماه ۱۳۸۹ در شهر اصفهان افتخار خدمت رسانی به مردم فهیم و شهید پرور اصفهان راکسب نمود. در حال حاضر فقط زیان سال ۱۳۹۲ این شرکت رقمی بالغ بر ۵٫۵ میلیارد ریال است و در همین رابطه دست مدیران شهری را در جهت حمایتهای بخش دولتی در توانمندسازی این بخش می فشاریم.

از نظر شما به عنوان مدیر یکی از بخش های خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل، مشکلات بخش خصوصی حمل و نقل همگانی کلان شهر اصفهان چیست؟

اتوبوسرانی کلان شهر اصفهان درصد بسیار بالایی از حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص داده و در این بین با چالشهایی از جمله کسری ناوگان، عمر بالای ناوگان، عدم تواضع قیمت تمام شده بهای سفر با بهای دریافتی از شهروندان و عدم تخصیص بودجه های مناسب برای مشکلات نوسازی و تجهیز ناوگان روبرو است.

بخش خصوصی فعال در سیستم حمل ونقل کلانشهر اصفهان از این قائده مستثنی نیست. در شرکت واحداتوبوسرانی اصفهان در صد خصوصی سازی بسیار محدود است. تعداد زیادی از چند شرکتی که در این زمینه پا به عرصه خدمت رسانی گذاشته بودند, به دلیل مشکلاتی که به شرح آن خواهیم پرداخت به ورشکستگی رسیده و از این عرصه خارج شدند. اگر مسئولین شهری به این امر نپدازند برای اندک فعالان باقیمانده در این حوزه نیز این اتفاق قریب الوقوع خواهد بود.

بهای تمام شده سفر در کلان شهر اصفهان با توجه به پارامترهای متغیر طول مسیر و نوع ناوگان از ۴۵۰ تا ۶۰۰ تومان برای نفر مسافر در سال ۱۳۹۲ می باشد که تنها ۴۰% این هزینه از شهروندان اخذ می گردد. به علاوه هزینه فروش کارت بلیط و شارژ کارت هم از این بهای اخذ شده کاسته و این رقم را به ۳۸% رسانده است.

با این وجود ۶۲% هزینه باقیمانده بهای سفر هر نفر مسافر در بخش های دولتی از طریق بودجه های شهری حمل ونقل, رایگان بودن فضای پارکینگ, توقفگاه و فضای اداری تامین می گردد که متاسفانه بخش خصوصی از این بخش هم محروم است.

چه گونه حمایتی در چهارچوب قانون می توان از بخش خصوصی کرد؟

بخشی از هزینه های تمام شده بهای سفر به هزینه های توقفگاه، فضای تعمیرگاه و اجاره خطوط و خدمات دهی اختصاص دارد که مدیران شهری در چهارچوب قانون می توانند در فضاهای خارج از محدوده شهری با اختصاص زمین بصورت یارانه ای و تغییر کاربری و یا حتی واگذاری اقساط بلند مدت مساعدتی در احداث توقفگاه یا تعمیرگاه نمایند. این امر تاثیر مستقیمی در بهای نرخ تمام شده سفر مسافر در زمینه کاهش نرخ سرویس و همچنین نگهداری ناوگان دارد.

همچنین در بودجه های شهرداری و در بودجه هر ساله کشور بخشی بعنوان یارانه حمل و نقل عمومی دیده می شود که از این محل بر اساس دستور العمل خصوصی سازی مصوب هیئت وزیران درسال ۱۳۸۵ با توجه به تعداد ناوگان بخش خصوصی اختصاص داده شده، متاسفانه با گذشت نه ماه از سال ۱۳۹۲ هنوز هیچ گونه پرداختی به این شرکت انجام نشده است. البته مدیرعامل محترم شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان پیگیر تخصیص این بودجه می باشد که امیدواریم هرچه سریعتر بتوانیم دریافت و بخشی از هزینه هایمان را جبران کنیم.

ناگفته نماند که شورای محترم شهر اصفهان به عنوان متصدی اصلی تعیین و تصویب نرخ دریافتی از شهروندان، با نزدیک سازی بهای واقعی سفر به بهای دریافتی از شهروندان کمک به سزایی در تامین هزینه ها کرده است.

همچنین بانک ها در تخصیص تسهیلات ارزان قیمت می توانند سهم به سزایی در تامین نقدینگی داشته باشند که متاسفانه تا این تاریخ هنوز هیچ گونه تسهیلاتی پرداخت نشده است.

البته این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از شهروندان نیز با عدم استفاده از کارت بلیط و پرداخت بهای سفر این مشکل را دو چندان می نمایند که در این زمینه فرهنگ سازی استفاده از کارت بلیط از طرق رسانه های مختلف به ویژه صدا وسیما می تواند اقدامی مناسب در کاستن از مشکلات موجود باشد.

به طور کلی تعداد ناوگان شرکت آرام گشت زاینده رود در حوزه حمل و نقل عمومی اصفهان به چه میزان بوده و چشم انداز این شرکت چه می باشد؟

در حال حاضر شرکت آرام گشت زاینده رود بعنوان اولین شبکه خصوصی اصفهان با ۷۳ دستگاه اتوبوس و ۷ خط تحت پوشش قریب به ۹% جابه جایی شهر اصفهان را بر عهده دارد و بعنوان بزرگترین شبکه خصوصی اقدام به خدمت رسانی می نماید و ۱۳۰ فرصت شغلی مستقیم و ۵۰ فرصت شغلی غیر مستقیم را ایجاد کرده است.

طبق چشم انداز ترسیم شده، این شرکت می بایست تعداد ناوگان خود را در سال اول فعالیت، به ۱۰۰ دستگاه و با افزایش سالانه ۵۰ دستگاه، تعداد ناوگان خود را در سال ۹۲ به ۲۵۰ دستگاه برساند که تمهیدات لازم نیز از طرف هیئت مدیره شرکت ایجاد شده است اما متاسفانه به علت عدم واگذاری تسهیلات مربوطه پس از ۴ سال از فعالیت این شرکت به ۲۹٫۲% از این چشم انداز دسترسی پیدا کردیم که امیدواریم با آزاد سازی واگذاری ناوگان به بخش خصوصی چشم انداز ترسیم شده را محقق سازیم. شایان ذکر است در صورت آزاد سازی, فرصت شغلی برابر با ۳۶۰ نفر مستقیم و ۱۰۰ نفر غیر مستقیم ایجاد می گردد که درکاهش نرخ بیکاری استان نیز سهم به سزایی خواهد داشت.

پیشنهادی در جهت حمایت و توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه در تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی دارید؟

اصل ۴۴ قانون اساسی که سند بالا دستی کوچک سازی دولت و برون سپاری و واسپاری به بخش خصوصی است, می بایست با حمایت مدیران شهری در حمل ونقل عمومی شهر اصفهان با دید حمایتی شتاب بیشتری بگیرد و این مهم تحقق نمی یابد مگر در سایه حل مشکلات صدرالاشاره, البته دیدگاه مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در حمایت و توسعه این برون سپاری ستودنی است که امید است با تصویب در تحقق این امر شتاب بیشتری به خود بگیرد.

بیان مشکلات و معضلات حمل و نقل عمومی نمی بایست تنها به روز حمل ونقل اختصاص یابد. اصحاب رسانه و مطبوعات رسالت سنگینی در این خصوص دارند که امیدواریم با دقت نظر بیشتری در دوره های متناوب به این مهم بپردازند کما اینکه بیان مشکلات هیچ گاه به معنای تضعیف و نادیده گرفتن زحمات مسئولین امر نیست و تشکر از حمایت ها و زحمات عدیده مدیران این امر وظیفه ای فراموش نشدنی است که در هر زمان سرلوحه اقدامات ماست و این توصیف معضلات در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمت رسانی است که امید است به آن توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/ر

درج دیدگاه

آخرین اخبار