• کدخبر: 64485
  • تاریخ انتشار خبر: ۸:۵۹ ق.ظ - چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۲/۱
مدیر خیریه طب پیشگیری و ارتقا سلامت انتخاب مطرح کرد؛

خدمات رایگان حمایتی و تسکینی برای بیماران مبتلا به سرطان در این مرکز

در بسیاری از موارد بیماران مبتلا به سرطان دچار مشکلات جسمی ناگهانی شده و یا خانواده بیمار با سوالات شایعی در خصوص نحوه مراقبت از بیمار مواجه می‌شوند. در این شرایط دسترسی فوری و آسان به پزشک باتجربه، اهمیت زیادی دارد، لذا در این مرکز پزشک دوره دیده، به صورت تلفنی پاسخگوی بیماران و خانواده آن‌ها می‌باشد.

به گزارش اصفهان بیدار،  صبح یک روز بهاری تصمیم گرفتم تا از مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلا شعبه اصفهان که اخیراً توسط یکی از دوستان معرفی شده بود، بازدیدی داشته و مصاحبه ای با مدیریت مرکز داشته باشیم. هنگامی که آن دوستم از خدمات این مرکز طی چند سال گذشته سخن گفت، خیلی برایم جالب بود که از انگیزه و نیات موسسین این مجموعه آگاه شوم و این که برنامه ها و اقدامات آن ها چیست.

پس از مراجعه به مرکز با جناب آقای ناجی، مدیر خیریه و از موسسین آن گفتگویی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

لطفاً در ابتدا پیرامون چرایی شکل‌گیری این مرکز، توضیحاتی را بیان فرمایید.
* سرطان از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها در کشور بوده و سالانه هزینه قابل توجهی به خانواده‌ها و نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند که بایستی اقدامات لازم در کنترل همه جانبه و موثر در سرطان تدوین و عملیاتی شود. در برنامه جامع ملی کنترل سرطان به چهار برنامه اصلی شامل، پیشگیری اولیه، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان بیماری و همچنین مراقبت های حمایتی و تسکینی تقسیم بندی می شود که در حال حاضر عمده منابع مالی در حوزه تشخیص و درمان سرطان صرف شده و سایر مراحل از جمله پیشگیری، تشخیص زودهنگام و مراقبت های تسکینی مغفول مانده است.
یکی از چالش های اساسی که در نظام سلامت وجود دارد و کمتر کسی به آن توجه می کند، توجه به بیماران صعب العلاج می باشد که همواره با مشکلات عدیده و جدی مواجه بوده و هستند. توجه به مشکلاتی که به صورت همه جانبه نه تنها به بیمار وارد می شود بلکه خانواده آن بیمار را تحت الشعاع قرار می دهد و سعی در مرتفع کردن آن مشکلات و مراقبت های حمایتی و تسکینی طرحی بود که در سال ۱۳۸۹ تدوین و عملیاتی شد.

entekhb-h-1

مراقبت‌های حمایتـی و تسکینـی به مراقبت‌هایی گفته می‌شود که از لحظه تشخیص بیمـاری، برای کاهش درد و رنج جسمـی و روحی بیمـار و عوارض ناشی از درمان بیماری با هدف افزایش کیفیت زندگی به کمک بیمار و خانواده بیمار می‌آید و به افزایش رضایتمندی بیماران و خانوادۀ آن‌ها، منجر می‌شود. این نوع فعالیت در در دنیا با عنوان طب تسکینی (Palliative Care) مطرح است این مراقبت‌ها در تلفیق کامل با روند ‌درمان و از طریق هماهنگی بین درمانگر و تیم مراقبتی، به ارائه خدمات چند رشته‌ای در مدیریت و کنترل عوارض جسمی و همچنین رفع مشکلات عاطفی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، معنوی، شغلی و زندگی روزمره بیمار می‌پردازد.
برای شروع فعالیت، بیماران مبتلا به سرطان تحت حمایت های این مرکز قرار گرفتند و تاکنون چیزی قریب به ۴ هزار بیمار با مراجعه به مرکز و تشکیل پرونده الکترونیکی تحت پوشش خدمات کاملا رایگان قرار گرفته اند. ما معتقد هستیم این خدمات بایستی در همه جای ایران و برای همه بیماران صعب العلاج تحقق پیدا کند و در طول این ۵ سال خدمت به دنبال تشکیل مرکزی بوده ایم که به صورت الگو بتوان انتشار داد.
کهنسالی یکی از علت های بروز سرطان می باشد و با این آمار که ایران به سمت جامعه پیر حرکت می کند، سرطان جزء ۳ عامل نخست مرگ و میر قرار خواهد گرفت. برای قرار گرفتن در این شرایط نظام سلامت به چه داشته هایی نیاز دارد؟ آیا امکانات و تجهیزات لازم با این شرایط را داریم؟ آیا تحقیقات لازم را در این دوران کسب کرده ایم؟ آیا نیروی انسانی متخصص و متجرب وجود دارد؟

فعالیت‌های مرکز در چه قالب‌هایی به بیماران ارائه می‌شود؟
* اگر بخواهیم فلسفه وجودی مرکز طب پیشگیری و ارتقاء سلامت انتخاب را در یک جمله به صورت خلاصه بیان کنیم باید بگویم، هرآنچه برای ارتقاء کیفیت زندگی بیمار و خانواده بیمار نیاز می باشد را فراهم کنیم. حال برای اینکه بتوانیم کیفیت زندگی بیمار را افزایش دهیم بایستی مسائل و موارد بسیار متعددی را بررسی کرده و به انها بپردازیم.
در مراجعه اولیه بیمار به مرکز پس از مشاوره پزشکی تخصصی به همراه روان‌شناس مسائل و مشکلات جسمی و روحی بیمار و خانواده آن رصد شده و پس از ارزیابی دقیق شرایط و نیازمندی‌ها، بیمـار به واحدهای تخصصـی مرتبط ارجاع می‌شود و بعد از آن پرونده الکترونیکی برای بیماران تحت پوشش به صورت به‌روز و آنلاین تشکیل خواهد شد.
مشاوره ژنتیک و پیشگیری در جهت شناسایی خانواده‌های پرخطر و ارائه مشاوره به افراد در جهت تشخیص سندروم‌های ارثی سرطان و ناقلین احتمالی نقائص ژنی مرتبط با سرطان است، که نقش قابل توجهی در پیشگیری از بروز سرطان و شناسایی آن در مراحل ابتدایی دارد.
برگزاری مشاوره های خصوصی و گروهی در زمینه های تغذیه، روان‌پزشکی، روان‌شناسی، مراقبت معنوی و همچنین مددکاری اجتماعی از مواردی است که دارای اهمیت بسزایی می باشد

شما در حال حاضر چه واحدهای تخصصی ای در مرکز به صورت فعال دارید؟
* واحد های فعال در مرکز بدین شرح است:
شبکه مراقبت در منزل (ویزیت بیمار در منزل)
متمایز ترین خدمتی که به بیماران ارائه می شود، ویزیت در منزل می باشد. این خدمت برای نخستین بار توسط این مرکز در ایران راه اندازی شد، به صورتی که در مقاطعی از بیماری که به دلیل شرایط جسمی بد بیمار، امکان حضور سرپایی او در مراکز درمانی وجود ندارد، به منظور تسهیل ارائه خدمات، تیم ‌مراقبت در منزل در ساعات مختلف شبانه روز و تمامی ایام هفته (حتی روزهای تعطیل)، بر اساس درخواست بیمار یا خانواده او و طبق برنامه‌ریزی مرکز به منزل بیمار اعزام می‌شود. این تیم متشکل از پزشک متخصص، پزشک عمومی، پرستار، فیزیوتراپ، مددکار اجتماعی، روان‌شناس، مراقب معنوی و مشاور تغذیه بوده و خدمات این واحد شامل موارد ذیل می‌باشد: -۱ خدمات پزشکی تسکینی به منظور کاهش مشکلات جسمی آزار دهنده ناشی از بیماری از قبیل درد، تهوع و استفراغ، مشکلات تنفسی، زخم‌ها و … -۲ مراقبت پرستاری شامل مراقبت از زخم بستر، انجام سونداژ، تعبیه لوله معده و … -۳ خدمات فیزیوتراپی -۴ مشاوره تلفنی توسط پزشک به صورت ۲۴ ساعته -۵ مشاوره به خانواده بیمار در خصوص ماهیت، روند و مدیریت بهینه بیماری -۶ مراقبت روان‌شناختی و معنوی -۷ تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران در منزل

entekhb-h-2

ویزیت و مشاوره تلفنی توسط پزشک
در بسیاری از موارد بیماران مبتلا به سرطان دچار مشکلات جسمی ناگهانی شده و یا خانواده بیمار با سوالات شایعی در خصوص نحوه مراقبت از بیمار مواجه می‌شوند. در این شرایط دسترسی فوری و آسان به پزشک باتجربه، اهمیت زیادی دارد، لذا در این مرکز پزشک دوره دیده، به صورت تلفنی پاسخگوی بیماران و خانواده آن‌ها می‌باشد.

مددکاری اجتمـاعی
مددکاری اجتماعی مشکلات عاطفی، خانوادگی، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی بیماران را شناسایی کرده و در راستای حل این مشکلات تلاش می‌کند. خدمات این واحد شامل راهنمایی بیماران در خصوص امکانات و تجهیزات درمانی، پیگیری حل مشکلات اقتصـادی و اجتماعـی خانواده، برگزاری کلاس‌ها و اردوهای تفریحی و گردشگری، برگزاری کلاس‌های ورزشی (شنا، یوگا و …) و برگزاری دوره‌های مهارت زندگی می‌باشد. تاکنون به کمک خیران عزیز چندین مرتبه سفر مشهد برگزار کرده ایم. این نکته هم قابل ذکر است که حفظ کرامت انسانی سر لوحه کار واحد مددکاری مرکز است و تمام سعی ما این است که شان بیمار و مراجعه کننده حفظ شود.

مشاوره تغذیه
یکی از مهم‌ترین سوالات بیماران شیـوه تغذیه صحیح در حیـن انجام شیمی درمانی و پرتو درمانی و همچنین در دوران نقاهت بعد از آن می‌باشد. همچنین امروزه چاقی، اضافه وزن و پیروی از الگوی غذایی ناسالم به عنوان یکی از عوامل مهم در بروز سرطان مطرح است. مشاوره تغذیه به منظور پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، می‌تواند در کاهش خطر عود مجدد یا ابتلا به سرطان موثر باشد. خدمات این واحد شامل ارائه مشاوره تغذیه به بیماران در دوران شیمی درمانی، پرتو درمانی، نقاهت بیماری و همچنین ارائه مشاوره تغذیه به خانواده بیماران در راستای کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌باشد.
مراقبت روان‌شناختی
هر مرحله از تشخیص و درمان بیماری سرطان به طور ذاتی همراه با استرس و نگرانی برای بیمار و خانواده است. در این شرایط، تطابق درست با وضعیت پیش آمده و حفظ توان جسمی و روحی برای پیگیری مسیر درمان اهمیت فوق العاده‌ای دارد. خدمات این واحد شاملِ جلسات مشاوره و روان‌درمانی فردی، جلسات گروه‌درمانی با مضامین مدیریت استرس، امید‌افزایی، گروه زندگی، معنا‌درمانی و …، ویزیت توسط روان‌پزشک و جلسات آموزشی مخصوص خانواده بیمار در خصوص نحوه همراهی با بیمار می‌باشد.

مراقبت معنوی
بیماری‌های صعب‌ العلاج منجر به ایجاد سوالات و چالش‌های معنوی و دینی فراوانی در موضوعات اعتقادی، اخلاقی و احکام می‌شود. این امر خود می‌تواند منجر به تضعیف روحیه بیمار، از دست دادن امید و سخت‌تر شدن تحمل دوران بیماری‌گردد. مراقبت معنوی در صدد معنایابی و معنابخشی به ابعاد وجودی انسان در چهار مدار ارتباطی (با خدا، خود، خلق و خلقت) بر اساس الگوهای دینی می‌باشد. خدمات این واحد شامل مشاوره فردی، جلسات گروه‌درمانی معنوی، ارائه الگوی مراقبت معنوی بر اساس تعالیم دینی و پاسخگویی به سوالات شرعی بیماران در خصوص شرایط مرتبط با بیماری می‌باشد.

تامیـن تجهیـزات پزشکـی
در مراحل شدید بیماری، بیماران قادر به حرکت نبوده و بعضاً می‌بایستی برای مدت طولانی در منزل تحت مراقبت قرار گیرند. در این شرایط تجهیزات پزشکی متعددی مورد نیاز خواهد بود که تهیه آن‌ها غالباً دشوار و پرهزینه می‌باشد. در این مرکز تلاش می‌شود تا درحد‌امکان این گونه تجهیزات از جمله تخت بیمارستانی، تشک مواج، ساکشن، کپسول اکسیژن، دستگاه اکسیژن ساز، ویلچیر و … به شکل رایگان و به صورت امانی در اختیار بیماران قرارگرفته و آموزش‌های لازم در خصوص نحوه استفاده از آن‌ها به ایشان داده شود.

پیشگیری و کنترل لنف اِدِم
حدود ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان پس از جراحی مبتلا به لنف اِدِم (ورم اندام) می‌شوند ولی زمان بروز آن در افراد مختلف از زمان انجام شیمی درمانی تا سال‌ها بعد از اتمام درمان متفاوت است. به منظور جلوگیری از ایجاد لنف اِدِم، یادگیری روش‌های ماساژ و مراقبت‌های لازم و همچنین نحوه فعالیت با اندامِ مبتلا بسیار موثر است. در این مرکز پزشک لنفوتراپیست اقدامات درمانی لازم را در جهت پیشگیری، تشخیص و درمان لنف اِدِم انجام می‌دهد.

آموزش مراقبت از اُستومی
بیمارانی که دچار سرطان‌‌های دستگاه گوارش یا ادراری می‌شوند، ممکن است پس از جراحی، منفذی از روده‌ها یا حالب به پوست آن‌ها تعبیه شود و لذا مجبور به استفاده موقت یا دائمی از کیسه‌های متصل به پوست‌ جهت اجابت مزاج ‌گردند.کارشناس مراقبت از اُستومی به منظور کاهش مشکلات بیمار، آموزش‌های لازم را در راستای نحوه مراقبت از محل اُستومی، تعویض کیسه اُستومی و جلوگیری از بروز عفونت، زخم و … به بیمار ارائه می‌دهد.

نحوه دریافت کمک به خیریه به چه نحوی است؟

* بر اساس سیاست‌های مرکز در راستای جذب حداکثری مشارکت‌های مردمی، طیف گسترده‌ای از کمک‌ها را از سمت خیرین پذیرا می‌باشیم که در دو صورت کلی کمک‌های نقدی و غیر نقدی تقسیم‌بندی می‌شوند. کمک‌های نقدی بر اساس نیازهای بیماران و افزایش کیفیت و کمیت خدمات و یا بر اساس نیت خیرین هزینه می‌شود؛ این کمک‌ها به صورت واریز به حساب، حضوری و مراجعه به درب منزل خیرین دریافت می‌شود. همچنین کمک‌های غیر نقدی (شامل ارزاق، تجهیزات پزشکی و مصرفی و …) در محل مرکز دریافت می‌گردد و بر اساس نیت خیرین و اولویت‌های واحد مددکاری در خدمت بیماران قرار می‌گیرد.

چه تعدادی همکار به چه تعدادی بیمار در مرکز شما خدمت رسانی می کنند؟
* در حال حاضر حدود ۵۰ همکار داریم که به حدود ۴۰۰۰ بیمار که همگی دارای پرونده الکترونیکی به روز هستند در حال خدمت رسانی اند؛ پایگاه اطلاعاتی که ما در این مرکز در اختیار داریم برای فعالیتهای پژوهشی بسیار مناسب است و این مرکز تنها مرکزی است که این خدمات را به صورت رایگان به بیماران مبتلا به سرطان ارائه می دهد.

هزینه‌های مرکز شما چگونه تأمین می‌شود؟
* مرکزپیشگیری و کنترل سرطان آلا وابسته به بنیاد خیریه راهبری آلاء بوده و این بنیاد هزینه های مرکز را تامین می کند هرچند کمک های مردمی نقش بزرگی در پیش برد اهداف مرکز داشته و خواهد داشت و اکنون تقریبا کلیه هزینه های جاری مرکز توسط کمک های مردمی تامین میگردد.

علت رایگان بودن هزینه ها در مرکز شما چیست؟
* رایگان بودن خدمات دلایل مختلفی دارد، مهمتر از همه هزینه های سنگین درمان سرطان است که واقعا خانواده را بسیار تحت فشار قرار میدهد و اگر قرار است خدمتی برای کم کردم مشکلات خانواده به آنها عرضه شود بهترین حالت آن رایگان بودن آن خواهد بود تا تسکینی باشد بر آلام بسیار این خانواده ها، ضمن اینکه قطع رابطه پولی بیمار با پزشک حلقه مفقوده نظام سلامت است که بسیار حالت بهتری را بین بیمار و پزشک ایجاد میکند که در کشورهای پیشرفته این کار توسط بیمه ها انجام گرفته است و ما مدل خیریه ای آن را پیاده کردیم
توجه به این نکته هم مهم است که رایگان بودن خدمات باعث جلب اعتماد هرچه بیشتر خیرین شده و کمکهای مردمی بیشتری را جذب مرکز میکند.

آیا خدمات خود را به استان های دیگر هم گسترش داده اید؟

* بسیاری از بیماران از استان های همجوار و شهرستان های کم تر برخوردار هستند که ما متأسفانه نمی توانیم خدمات در منزل را به این بیماران ارئه دهیم اما هر خدمتی که در محل مرکز ارائه میشود به ایشان نیز قابل ارائه است. ضمن اینکه ما در ارائه خدمات خود هیچ گونه محدودیتی نداریم و به تمامی مردم اعم از شیعه، سنی، مسیحی، یهودی، زرتشتی و… ارائه خدمت مینماییم.
با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

انتهای پیام / رویش نیوز

درج دیدگاه

آخرین اخبار