• کدخبر: 67944
  • تاریخ انتشار خبر: ۱۱:۳۸ ق.ظ - دوشنبه ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
  • چاپ خبر
گفتگو با دکتر علی قاسم زاده (قسمت دوم)

لزوم ایده مناقصه‌های فرهنگی/ شناسنامه هویتی محلات را کامل کرده ایم/ عواطفم را برای آدم‌ها هزینه نمی کنم

به بلوغی رسیده ایم که باید مقداری ورای اصولگرا و اصلاح طلب فکر بکنیم. زمانی که دانش آموز و دانشجو بودیم برای آقای ایکس سینه چاک می‌کردیم، حالا می‌بینیم که آقای ایکس هزینه‌هایش یک جاهایی برای نظام خیلی سنگین‌تر از خدماتش شده است.

به گزارش اصفهان بیدار به نقل از ندای اصفهان، علی قاسم زاده را از سالهای دور می شناسیم. زمانی که او را فقط به عنوان یک معلم و مشاور می شناختیم تا بعدها که فهمیدیم نام او در هیات موسس بسیاری از مراکز فرهنگی اصفهان شهر ثبت شده است و از همان ابتدای پیروزی انقلاب فردی تشکیلاتی با سابقه فعالیت در حزب جمهوری اسلامی بود.

در قسمت اول مصاحبه (اینجا) از نقد فضای بسته شهر اصفهان و اولویت هایی صحبت شد که بابی برای مشارکت و حمایت های شهرداری است. مکان‌هایی که به نظر می‌آید فقر فرهنگی دارند، هر مرکزی که در این مکان‌ها کار فرهنگی انجام دهد می تواند پروژه مشارکتی با شهرداری تعریف کند. قاسم زاده از اختصاص ۱ تا ۲۵ میلیون تومان حمایت مالی به همه مجموعه های فرهنگی شناسنامه دار خبر داد. اما سوالات ما بیشتر درباره نابرابری ها و ناعدالتی در اینگونه حمایت ها بود.

***

جلوانی: چرا ما مناقصه فرهنگی نداریم؟ کارهای فرهنگی را به مناقصه بگذاریم. شاید من هم آمدم و بهتر از عاشوراییان کار کردم. البته عاشوراییان فقط یک مثال است. همان برگزاری نمایشگاه یا همایش یا جشن که شما به دست عده ای می سپارید، من هم این کار را انجام می‌دهم با قیمت کمتر و بهتر و تأیثرگذارتر.

قاسم زاده: شاید واژه مناقصه برای این کار مناسب نباشد.

جلوانی: باید واژه سازی کرد دیگر.

قاسم زاده: بله، ولی اصل این رخداد بوده است. به نوعی می‌توان نام آن را مناقصه محدود گذاشت. همین بحث «مکان محور، زمان محور، موضوع محور» را وقتی که پارسال مقرر و دفترچه آن منتشر شد، از طریق پیامک برای همه کانون‌هایی که در حوزه مشارکت های شهرداری پرونده دارند ارسال شد. گفتیم که این یک باب جدید است که باز شده و اگر در این زمینه‌ها آمادگی داشته باشید برای حل مسائل شهری ورود پیدا بکنید؛ شهرداری هم از شما حمایت می‌کند.

اصلا اجازه بدهید من این مساله را چک کنم. سال گذشته جشن‌های مردمی‌ محلی (اعیاد یا مثلا دهه فجر) چطور بود؟ بیشتر شده بود؟ کمتر شده بود؟

ساغری: بیشتر شده بود ولی محتوا نداشت.

قاسم زاده: بعد از سی و هفت سال، دوباره مردم سر هر کوچه شیرینی تعارف می‌کردند، شربت می‌دادند، خودشان چراغانی با سلیقه خودشان می‌کردند. ما دو کار انجام دادیم؛ اول اینکه به خدمات شهری گفتیم که ممانعت نکنند و در محله‌ها هر جایی که تابلو زدند شما نروید تابلوها و ریسه‌ها را بکنید. دوم اینکه فراخوان داده شود که هر مرکزی در حوزه محلی کار کند ما آن را حمایت می‌کنیم. یک بودجه دویست -سیصد میلیون تومانی هزینه شد.

قاسم زاده

جلوانی: این کارها اگر انجام شده است خیلی خوب است. شاید شما ضعف رسانه ای برای اطلاع رسانی داشتید که ما خبردار نشده ایم!

ساغری: ما تعجب می‌کنیم این همه رسانه در اختیار دارید. شهرداری برای هر کار کوچکی افتتاحیه می‌زند و خیابان خط کشی می‌کند و روبان می‌برند. ولی اطلاع رسانی برای حرکت‌های بزرگی که باید شکل بگیرد مغفول مانده است. یعنی نهایتا بخش فرهنگ همیشه آخر است.

عاشورائیان، مهران آنلاین، هفته نامه صددرصد

جلوانی: شما در قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا هم این ایده مناقصه فرهنگی را نداشتید. یک دفعه از یک سایتی حمایت می‌کردید که آدمش همان آدم عاشوراییان است. مهران آنلاین. ممکن است الآن شما آمار ارائه بدهید که ما به فلان کس و فلان مجموعه کمک کردیم ولی ما چیز دیگری حس می‌کنیم.

قاسم زاده: در قرارگاه خاتم چون منابعش خیلی محدود بود بیشتر از ایده‌های نوآورانه حمایت می‌کرد. کاری هم به شخصش نداشت.

جلوانی: قبول ندارم که کاری به شخصش نداشتید.

قاسم زاده: خب این‌ها دیگر سیلقه ای است. به نظر من مهران آنلاین یک اتفاق نویی در شهر بود.

جلوانی: الآن مهران آنلاین کجاست؟!

قاسم زاده: مهران هست. زنده است، فعال است.

ساغری: آقای قاسم زاده من هفته قبل مهران را دیدم. شاید ده روز بود که اصلا آپدیت نشده بود. در جریان هم نبودم که با شما ارتباط دارند.

قاسم زاده: ارتباط مستقیمی‌ با بنده ندارد. اما فکر می‌کنم که تولدش، یک تولد میمون و مبارکی بوده است. نشست‌های نقد را هم مرتب برگزار می‌کند. من می‌گویم کمک بکنیم که این‌ها قوت بگیرد. یعنی مهران جرأت کرد و باب نقد را در حوزه فرهنگ باز کرد. از این حمایت شد نه از شخصش. امثال برنامه صد در صد را باید حمایت کنیم، چون یک باب جدید بود.

ساغری: به شرطی که بر وابستگی آن به شهرداری تأثیری نگذارد. در قسمتی از برنامه آکولاد مجری به آقای ظریفی می گفت اتفاقات فرهنگی شهر را بفرمایید؛ ایشان می‌گوید مهم‌ترین اتفاق افتتاح آکواریوم اصفهان بوده است! درحالی که این یک اتفاق اجتماعی است (نه فرهنگی) که می‌خواهیم گزارشش را در آنتن بگنجانیم.

ایده آکواریوم یک اتفاق توحیدی است/ نخبگان فرهنگی به هم افزایی فکر کنند نه درگیری

قاسم زاده: اولا منظور گوینده مهمترین اتفاق در آن هفته بوده است. ثانیا چون ما گاهی اوقات پشت صحنه را نمی‌دانیم نگران می‌شویم. «آکواریوم» یک پدیده ای بود قابل مقایسه با «شهر رؤیاها». اصلا این موضوع را کار بکنید. این دو پدیده را مقایسه بکنید؛ طول زمان احداث، سرمایه، متراژ زمین، هزینه ای که شهرداری متقبل شد که در هر دو هم سرمایه گذار خارجی داشت. تعداد منابع انسانی که الآن حقوق بگیر هستند، از همه مهم‌تر تاثیرگذاری این دو بر افرادی که وارد این دو مجموعه می‌شوند.

آکواریم به نظر من یک تفریح سالم است، توحیدی است. نگاه فرد را نسبت به جهان توسعه می‌دهد. شهر رؤیاها غفلت می‌آورد. البته یک نیاز شهری است ولی بعد از تفریح نگاهت به هستی عوض نشده است فقط لذت برده ای.

ساغری: من مخالفم با شما. این مهمترین اتفاق فرهنگی نیست. شما چون این مجموعه وابسته به شهرداری است این حرف را می زنید.

قاسم زاده: این دیگر سلیقه ای است…

اجازه بدهید مطلبی را بگویم، در راس هرم فرهنگی شهر ۱۰۰ –۱۵۰ نفر از نخبگان شاخص فرهنگی انقلابی (در حالت خوش بینانه) قرار می گیرند. بدترین اتفاق این است که این افراد به جای همفکری و هم افزایی، با هم درگیر شوند و انرژی شان را صرف درگیری با هم بکنند. من ندا را یک اتفاق مبارک می‌بینم. صد درصد را یک اتفاق مبارک می‌بینم. این‌ها باید کاری بکنند که آن یخبندان شکسته بشود.

ساغری: شما بگویید این‌ها خودشان را از شهرداری جدا کنند و مستقل بشوند مثل یک مجموعه فرهنگی. در اینها فرانگری نکرده اید.

جلوانی: ما برنامه زنده روز را که جمعه‌ها پخش می‌شود می‌بینیم. در برنامه می‌گفتند که مثلا ما از هتل آسمان و مبلمان فلان و شیرین فروشی نگین تشکر می‌کنیم. شهرداری هم اسپانسر برنامه صددرصد بود، دستش هم درد نکند، اما این دلیل نمی‌شود که من پیرو منویات آن باشم. این برنامه ها متعلق به فرهنگ شهر اصفهان است. ما هیچ وقت در برنامه زنده رود دنبال منویات شیرینی فروشی نگار و نگین نیستیم. شیرینی فروشی نهایتا یک اسپانسر است.

قاسم زاده: این‌ها هر هفته یک نشان فرهنگی هدیه می‌دادند. بروید ببینید این نشان به چه کسانی تعلق گرفته است؟ چند تا از این‌ها به شهرداری تعلق گرفته است؟

انتخابات شورای شهر

جلوانی: ما قبول داریم که کارهای خوبی اتفاق می‌افتد ولی ما از چیز دیگری می‌ترسیم؛ انتخابات شورای شهر. با فضای موجود چه کسانی احتمالا رأی می‌آورند؟ آیا اصلاح طلبان؟ شما چنین نگرانی ندارید؟

قاسم زاده: به اقتضای کاری که در حوزه فرهنگ دارم، بنا ندارم که اصلا وارد فضای سیاست شوم.

جلوانی: معتقدم اگر ما برویم به دنبال نقد، قطعا شورای شهر هم از آن ماست. اگر ما خودمان را به چالش بکشیم…

قاسم زاده: نقد که قطعا باید باشد. ببینید اگر فرهنگ آسیب دید دیگر اصلاح طلب و اصولگرا فرقی نمی‌کند، همه آسیب می بینند. به نظر من بعضی رفتارها اگر در جامعه نهادینه شود به نفع همه است. یکی از آنها روحیه نقد و نقدپذیری است.

عواطفم را برای آدم‌ها هزینه نمی کنم

اجازه بدهیم که هرکسی که آمد بداند که این نظارت عمومی‌ بر او وجود دارد. چه اصولگرا چه اصلاح طلب. بداند که نقد حق جامعه است. مطالبه ی رهبری است. اگر ما جمهوری اسلامی‌ را پذیرفتیم باید هزینه گردش نیروها را نیز بپذیریم. بالاخره یک وقتی حسن می‌آید یک وقت حسین. من فکر می‌کنم که به بلوغی رسیده ایم که باید مقداری ورای این گردش‌ها فکر بکنیم. یک زمانی ما دانش آموز و دانشجو که بودیم برای آقای ایکس سینه چاک می‌کردیم، حالا می‌بینیم که آقای ایکس هزینه‌هایش یک جاهایی برای نظام خیلی سنگین‌تر از خدماتش شده است.

اقتضای سن است یا محصول تجارب، نمی دانم، به این نتیجه رسیده ام که دیگر عواطفم را برای آدم‌ها هزینه نکنم. البته بحث ولایت و رهبری بواسطه ادله عقلی و شرعی که پشتوانه آن است حسابش جداست، نسبت آن ارتباط متفاوت است، آن در یک مدار اعتقادی و معنوی قرار می‌گیرد. ولی از آن که بگذریم، دیگر مسخره است که بیاییم برای حسن و حسین سینه چاک کنیم. درست این است که از ارزش‌ها، از مبانی و فرهنگ‌ها و رفتارهای درست دفاع بکنیم. کاری بکنیم که در این چرخه سیاسی هرکسی که پشت این میز نشست بداند که باید جواب بدهد. کار حوزه فرهنگ همین است. اگر این را محکم بکنیم دیگر فرقی نمی‌کند که حسن بیاید یا حسین.

ساغری: فرهنگ سازی در شهر چرا همیشه از بالا به پایین است؟ مثال بزنم عبارت «کمپین روز بدون خودرو» را استفاده کرده بودند…

قاسم زاده: مورد نقد قرار گرفت و اصلاح شد، تبدیل شد به «پویش».

ساغری: چرا همیشه از بالا به پایین است. مثلا همه آن مسئولینی که با دوچرخه عکس می اندازند، ما که هر کسی را دیدیم، در گرمای اصفهان با کت و شلوار بود، این را می‌رساند که ماشین‌هایشان را پارک کرده اند و به صورت نمایشی آمده اند.

قاسم زاده: نه اینطور نیست، شهردار اصفهان دکتر جمالی نژاد اغلب از منزلشان در پل شیری تا محل کارشان را با دوچرخه می آیند. خود شهردار با دوچرخه و کت وشلوار سر کار می‌آیند. شب هم با دوچرخه بر می‌گردند.

ساغری: یکی از اعضای شورای شهر یک روز با اتوبوس رفته بود سر کار، عکس خودش را گذاشته بود در اینستاگرام که من یک روز با اتوبوس سرکار رفتم…

قاسم زاده: حالا فرض کنیم که یک کار نمایشی انجام داده است، تشویق کنید تا تکرار و رویه شود. در روانشناسی تکنیکی داریم به نام تقویت، که باعث تکرار رفتار می‌شود. اگر بچه یک رفتار مثبت نشان داد و همان وقت یک واکنش مثبت دید مثلا به او لبخند زدند یا یک شکلات دریافت کرد، احتمال تکرار این رفتار بیشتر می شود.

ساغری: اما جامعه ما دیگر بچه نیست…

قاسم زاده: فقط در مورد بچه‌ها نیست، شما اگر در یک جمعی نشسته بودید و یک جمله ای گفتید و همه به شما گفتند که به به چه جمله ای، احتمال تکرار آن جمله در سایر محافل هست. این جزو مبانی است. من می‌گویم خیلی وارد تحلیل خاستگاه و نیت‌ها نشویم؛ سه نفر از مسئولین اگر با دوچرخه آمدند در مورد آن کار کنیم و بعد هم بگوییم که امیدواریم که این هر روز باشد. دلمان می‌خواهد این هر روز باشد.

کمیته فرهنگ شهروندی

جلوانی: این حرکاتی که شما انجام می‌دهید حتی در کمیته فرهنگ شهروندی بیشتر نمایشی و ظاهری است. عمیق نیست. مثلا تابلوهای فرهنگ شهروندی یا همان پویش سه شنبه بدون خودرو.

ساغری: وقتی مردم کنار آن تبلیغ نمود آن را در رفتار مسئولین هم ببینند آن وقت راضی می‌شوند. ولی وقتی که فقط تبلیغ کنیم و همه مسئولین با ماشین سرکار بروند؛ آنوقت مردم هم می‌گویند این حرف‌ها را فقط برای ما می‌زنند… مثل فرهنگ دفاع مقدس که فرمانده جلو می‌رفت و به نیروهایش می‌گفت بیایید، اینجا هم همان اتفاق باید بیافتد.

قاسم زاده: من اگر یک خبرنگار بودم می‌گفتم کاری نکنیم که مردم فکر کنند که نمایشی است. دقت کنید در این جمله قضاوت نیست. ولی کار را تکرار کنیم و تعمیمش بدهیم. هر کار خیری را بگیریم و گسترش بدهیم. نیت خوانی هم نکنیم. اگر دیدیم یک هفته سوار شدند و دیگر دوچرخه را کنار گذاشتند آن وقت توپخانه یا کاتیوشا را روشن کنیم؛ ولی تا آنجایی که ممکن است سعی کنیم این رفتار نهادینه بشود.

فرهنگ یک پدیده ای است که باید آرام آرام تأثیر بگذارد و اتفاقا فرهنگ شهروندی جزو مؤلفه‌هایی است که در اصفهان نتیجه خود را نشان داده است. اثرش مشخص است؛ جالب است بدانید که طبق تحقیقی که جهاد دانشگاهی انجام داد، این تابلوهای کمیته فرهنگ شهروندی ضریب اثرش بالای ۹۰ درصد است. یعنی بالای ۹۰درصد مردم آن را می‌بینند و اثر آن را می‌گیرند و ارتباط خوبی با این تابلوها برقرار کرده اند.

جلوانی: در اصلاح رفتار هم مؤثر بوده است؟

قاسم زاده: بله. در این مورد با رئیس کمیته فرهنگ شهروندی یا با آقای بقایی صحبت کنید. مستنداتش هست. در زمستان آمار خفگی در اثر استفاده نابجا از وسایل گازسوز را داشتیم، درخواست شد که روی این موضوع کار شود. آخر زمستان دانشگاه علوم پزشکی به ما نامه نوشت که ضمن تشکر از همکاری کمیته فرهنگ شهروندی، در اثر فرهنگ سازی خوب آن کمیته امسال آمار مرگ و میر ناشی از این پدیده ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. یا در مسائل مخصوص شهرداری هم مثل زباله و پسماند، کاملا مؤثر بوده است. یکی از مواردی که کاملا می‌شود از آن دفاع کرد بحث کمیته فرهنگ شهروندی است.

جلوانی: اثرگذار بوده اما برای کارهای روبنایی است نه فرهنگ عمیق.

اصفهان پایتخت فرهنگ شهروندی

قاسم زاده: من نمی‌فهمم که منظور شما از عمیق چیست. چرا فقط تابلوها را می‌بینید؟ مثلا بحث کانون‌هایی که در محله‌ها وجود دارد و همین موضوع را در محلات و مساجد بحث می‌کنند. مثلا وقتی که بحث ایمنی داریم به دنبالش آتش نشان‌های ما به مساجد می‌روند و موضوعات را چهره به چهره تبیین می‌کنند. این یک فرآیند چند لایه است. یکی از راه هایی که می شود فهمید آیا این فعالیت ها موثر بوده است یا نه مقایسه اصفهان با شهرهای دیگر است. باید اصفهان را ببینیم و بعد برویم چند شهر دیگر را هم ببینیم. در میان کلانشهرها اصفهان پایتخت فرهنگ شهروندی شناخته شده است. الگوی اینجا در شهرهای دیگر آموزش داده می‌شود.

جلوانی: در مورد فرهنگ عمیق تر مانند بحث فرهنگ کار یا سبک زندگی یا مصرف انرژی، اینها را نمی‌بینیم. مثلا چرا ما از سلول‌های خورشیدی استفاده نمی‌کنیم؟

قاسم زاده: بحث انرژی خیلی زمانبر است. در مورد انرژی‌های نو، شهرداری کار کرده است و سرمایه گذاری هم کرده است. هرآنچه که در شهر از این نوع انرژی کار شده است از شهرداری است. بخشی از برق ساختمان شهرداری از سلول‌های خورشیدی تأمین می‌شود که در بیرون ساختمان نصب شده است. یا ایستگاه‌های تبلیغاتی که در محلات نصب شده است که برق آن شب‌ها از ذخیره سلول‌های خورشیدی که بر روی آن نصب است تأمین می‌شود. یا نمونه ای از انرژی بادی که در کوه صفه کار شد.

اگر مایل بودید در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید می‌توانید با آقای احمد مصور صحبت کنید. ایشان معاون خدمات شهری هستند.

تاریخ و هویت اصفهانی، لهجه اصفهانی

ساغری: برا ی هویت چه کرده اید؟ شناسنامه محلات کامل شد؟ منتشر شد؟ در سال ۹۴ قول داده بودید.

قاسم زاده: بله کار آماده است ولی کسی که این کار را انجام می‌دهد آدم خیلی دقیق و حساسی است مرتبا چک می‌کند، ویرایش می‌کند. در این زمینه می‌توانید با آقای نباتی نژاد مصاحبه کنید. ایشان به عنوان یک کارشناس شناسنامه و رصد فرهنگی در این زمینه حرف برای گفتن دارد. اما شما هویت را سؤال کردید. ما در نقشه فرهنگی شهرداری دو بعد را در نظر گرفتیم یکی هویت و یکی هم سبک زندگی.

ساغری: باید دید تعریف شما از هویت اسلامی چیست؟ آیا ساخت و سازهایی که شهرداری انجام داده است را هویت اسلامی می‌دانید؟ ما در معرفی شخصیت‌های تاریخی فرهنگی اصفهان چیزی نمی‌بینیم؛ ما هنوز نتوانسته ایم شخصیت‌های مهم و برجسته خودمان را به مردم بشناسانیم.

قاسم زاده: این طور نیست، اتفاقا، کارهای خوبی صورت گرفته است.

ساغری: پس چرا ما چیزی نمی‌بینیم؟

قاسم زاده: شما در همین شهر زندگی می‌کنید؟!

ساغری: ما نگفتیم شما کاری نکرده اید. گفتیم چیزی نمی‌بینیم.

قاسم زاده: من نمونه‌ها را خدمتتان عرض می‌کنم. در بحث هویت ملی، سه دوره در اصفهان داشتیم. آل بویه، سلجوقیان و صفویه. ما این سه دوره را سعی کردیم که احیا بکنیم و شأنیت و شخصیت اصفهان را به مردم یادآور بشویم. به قول آقای حداد عادل که در یکی از این برنامه‌های هویتی می‌گفتند: «مردم اصفهان هنوز خود را شایسته پایتخت بودن می‌دانند».

در سه سالی که بنده هفته نکوداشت اصفهان را برگزار کرده ام، در سال اول صفویه را احیا کردیم، در میدان امام، که مورد نقد هم قرار گرفتیم که چرا در میدان امام این جشن را برگزار کردیم. هدف احیای صفویه بود که برای اولین بار کارناوال‌ها با آن لباس‌های مخصوص در میدان امام گشتند. سال گذشته سلجوقیه را احیا کردیم، در میدان امام علی و سعی شد تمدن سلجوقیان معرفی بشود. امسال در مورد آل بویه کار کردیم و مَدرَس ابن سینا افتتاح شد که این اتفاق خودش به نظر من یک کار هویتی است. کسی مثل دکتر ولایتی که در مورد تاریخ تمدن کار کرده است می‌گوید که این به عنوان اولین مدرسه علم طب ارزش ثبت جهانی دارد.

در بُعد مذهبی احیاء اماکن مذهبی مثل تخت فولاد به عنوان یک نقطه گردشگری و در پررنگ کردن مساجد در محلات، مرمت و بازسازی آنها را داشتیم. ما در سال حدود ۴۰ -۵۰ میلیارد تومان برای مساجد هزینه می‌کنیم. در بحث نورپردازی کار شده است. در بحث ورودی‌های مساجد کار شده است. این‌ها همه اش مباحث هویتی و نشانه‌های فرهنگی مذهبی است. در بعضی محله‌هایی که مشکل فرهنگی داشته اند مثلا معروف بوده اند به لات بودن و زنجیرکشی و چاقوکشی، خب بچه‌های ما رفتند کار کردند مطالعه کردند، سرمایه های فرهنگی آن محله را پیدا کرده اند و برایش گرامیداشت گرفته اند. گاهی مردم تعجب می‌کردند که یعنی واقعا این شخصیت در محله ما بوده است؟

فرمول (x+y)

شما می‌توانید در این موارد کار بکنید. ما امسال برای ۱۵ منطقه، ۱۵ نقشه فرهنگی داریم. فرض کنید آقای بکتاشیان که مسئول فرهنگی منطقه ۳ هستند، می‌دانند که امسال باید چه کارهایی انجام بدهند و فرمول ما هم ایکس به علاوه وای (x+y) است. ایکس همان مؤلفه‌هایی است که در همه شهر باید به آن پرداخته بشود و وای اقتضائات آن منطقه است. یکی از مأموریت‌های هویتی که برای مدیران منطقه‌ها داریم این است که باید در هر منطقه ۵ نفر از مشاهیر منطقه را شناسایی کنند و آنها را به عنوان عناصر هویتی محله و منطقه به مردم معرفی کنند.

ساغری: در مورد معماری یا برای لهجه اصفهان چه کاری انجام داده اید؟

قاسم زاده: این‌ها در دستور کار ما هست. در مورد لهجه اصفهانی یکی از اساتید شهر کار منحصر به فردی انجام داده است امیدوارم به زودی منتشر ‌شود.

ساغری: اگر پل خواجو ترک بخورد در بوق و کرنا می‌کنیم ولی لهجه ما ترک خورده است و هیچ کس هم به فکر نیست. یا در مورد معماری شهر اصفهان در محله خواجو که یک محله سنتی است ولی الآن شما در این محله بروید وحشت می‌کنید.

قاسم زاده: در احیای هویت محلات هم وارد شده ایم. در بحث هویت محلات در بازارچه علی قلی آقا کارهای خوبی می‌کنند. بافت علی قلی آقا در حال تبدیل شدن به یک بافت موزه است.

جلوانی: اصفهان بزرگ است و هرچقدر هم که کار انجام شود به خوبی دیده نمی‌شود. به همین دلیل فکر می‌کنم که ما احتیاج به یک نقشه جامع فرهنگی داریم که شما در طرح تحول خود ظاهرا به دنبال آن هستید. شاید شما بفرمایید که از الآن به بعد دیگر اینطور نیست ولی در مورد سالهای قبل باید گفت که بیشتر مدیران سلیقه ای عمل می‌کردند. مثلا در فرهنگسرای رسانه که من با آن در ارتباط بوده ام، تا وقتی که آقای حسن قانونی بود فضا را به سمت کلاس‌های آموزش خبرنگاری می‌برد، وقتی که آقای میثم بکتاشیان آمد چون روحیاتشان تولید بود شروع به ساخت کلیپ و برنامه رادیویی کردند. وقتی که آقای مجید شریفی فر آمدند روحیاتشان بیشتر آموزشی بود و به سمت آموزش سواد رسانه رفتند. الآن آقای رحیمی‌ آمده اند و به نوع دیگر. به نظر می‌رسد که نقشه جامع فرهنگی نبوده است. یک مدیر بر طبق روحیات خودش عمل می‌کند.

قاسم زاده: امسال ابلاغ شده است و هر سازمانی از سازمان‌های زیرمجموعه ما مثل: ورزش، سازمان فرهنگی تفریحی، مجموعه فرهنگی تخت فولاد و مناطق شهرداری این‌ها هم به صورت جداگانه نقشه دارند برای خودشان.

جلوانی: این موضوع را کی ما می‌توانیم ببینیم و نتیجه آن را پیگیری کنیم؟

قاسم زاده: با آقای سلطانی زاده در حوزه ما تماس بگیرید و نمونه نقشه‌ها را ببینید. در نقشه ها، مؤلفه، زیرمؤلفه، شاخص، خط پایه شاخص، نقطه مطلوب و سهم سال ۹۵ حتی الامکان مشخص شده است.

ساغری: ضمانت اجرایی هم دارد؟ کسانی که به این استاندارد نرسند چه می‌شوند؟

قاسم زاده: بله، قرار است که در سال ۳-۴ بار بررسی و پایش بشود که این کار را نیز خودمان انجام نمی‌دهیم و برون سپاری می‌کنیم.

باند قدرتی که بخواهد جلو ما را بگیرند نمی‌بینم

جلوانی: حس می‌کنیم که شما می‌خواهید کارهای خوبی انجام بدهید اما افرادی هستند که باند قدرت هستند و این اجازه را به شما نمی‌دهند. کسانی که از قدیم بوده اند و ریشه دوانیده اند و هنوز هم هستند. حس می‌کنم که شما نمی‌توانید با آنها در بیفتید. کمکی از دست ما برمی‌آید؟

قاسم زاده: نه این صرفا یک احساس است. من باند قدرتی که بخواهد جلو ما را بگیرند نمی‌بینم. شاید آنها طرز فکرشان و تجاربشان متفاوت باشد ولی اینکه بخواهند ما را زمین بزنند خیر.

جلوانی: یعنی روابطتان خوب است با مجموعه‌ها و حرف‌هایتان را با استدلال جلو می‌برید؟ شما می‌گویید سهم خواهی و این‌ها نیست، یا اگر هست جدی نیست؟

قاسم زاده: در بقیه حوزه‌ها که من اظهار نظری نمی‌کنم ولی در حوزه فرهنگ ما مشکلی نداریم. در حوزه فرهنگ پشت سر اتفاقات منطق هست. ممکن است که خطا داشته باشم، ولی سعی می‌کنیم که بهترین آدم‌ها برای پست ها انتخاب شوند و بهترین برنامه‌ها اجرا شود.

انتهای پیام/

درج دیدگاه

آخرین اخبار