• کدخبر: 69651
  • تاریخ انتشار خبر: ۱۰:۱۴ ق.ظ - سه شنبه ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
یادداشت

شو تبلیغاتی به نام خرید ایرباس/ دستاوردی از برجام در خدمت قشر ۵درصدی مرفهین

طرف غربی به دنبال شرطی کردن ما و کشاندن برجام هسته ای به سایر حوزه ها مانند موشکی و مسائل منطقه و… است و اینکه در نهایت در قالب پروژه نفوذ خود در حوزه اقتصادی سیاسی و فرهنگی به هدف نهایی خود که براندازی یا تغییر نظام انقلاب اسلامی است برسد، بنا بر این، این که اعلام شود خرید یک ایرباس دستاورد برجام است بیشتر یک شو تبلیغاتی است.

اصفهان بیدار _ میثم نجمی/ اشک‌ شوق عباس آخوندی و قهقهه‌های همراهانش در مراسم باشکوه ورود یک فروند هواپیمای اجاره‌ای ایرباس به ایران به قدری بهت‌آور است که اگر همین چند سال پیش، رونمایی از ماهواره امید و گردش آن در مدار خود در فضا را ندیده بودیم، قطعا گمان می‌کردیم «هواپیما» یک محصول تازه است که برای نخستین بار به داخل کشور آورده شده است!

برای کشوری که هشت سال پیش یک ماهواره کاملا بومی را به فضا فرستاد و حتی کاخ سفید را وادار به پذیرش دستاوردهای علمی خود کرد، خوشحالی از ورود یک هواپیمای خارجی به داخل کشور قطعا طنز تلخی است که البته به لطف وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم که سابقه سوانح دردناکی همچون تصادف دو قطار در مسیر مشهد و کشته شدن ده‌ها نفر از هموطنان‌مان را در کارنامه خود دارد، تبدیل به واقعیت شده است.

در ماجرای خرید ایرباس چند نکته را باید توجه کنیم. اول اینکه ما هم اطلاع داریم که ناوگان هوایی ما یک ناوگان بسیار فرسوده است و نیاز است روزی فکری برای آن شود ولی در خصوص این خرید که سر و صدای زیادی در محافل مختلف به پا کرده است و حتی از سوی برخی مسئولان دستاورد برجام شمرده شد! باید توجه داشته باشیم که در اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبری که نسخه شفا بخش کشور است و تذکری که رهبری در خصوص اولویت بندی قراردادها و مراودات اقتصادی مطرح کردند در این قرارداد رعایت نشده است. چون در حال حاضر طبق اعلام منابع رسمی؛ پنج درصد از مردم کشور از حمل و نقل هوایی که از پر هزینه ترین سفرهاست استفاده می کنند که طبعا شامل طبقات مرفه جامعه می شود و این موضوع به این معنا است که ۹۵ درصد مردم از روش حمل و نقل جاده ای و ریلی برای سفرهای خود استفاده می کنند.

ما عقب ماندگی های بسیاری در این زمینه داریم که اثبات ادعای ما تلفات بالای حوادث جاده ای و همچنین در سطح ریلی است که هر چند روز یکبار اتفاق می افتد و آخرین آن، حادثه دلخراش بود که در سمنان اتفاق افتاد که جا داشت این سرمایه گذاری سنگین در این خصوص اتفاق می افتاد.
نکته بعدی اینکه اگر مسئولان ما مشکلات اصلی اقتصاد کشور را به ترتیب اولویت بندی کنند، ما مشکل رکود اقتصادی، اشتغال و… را در صدر این مشکلات داریم که قطعا در بین این مشکلات، نوسازی ناوگان هوایی با این سرمایه گذاری عظیم اولویت ندارد و بنا بر این انعقاد این قرارداد، جای تامل دارد.

موضوع دیگر، خرید هواپیما از فرانسه یا حتی در صنعت خودرو قرارداد با پژو است. ما در سیاست خارجی و دیپلماسی بحثی به نام دیپلماسی اقتصادی داریم که جا داشت مسئولان سیاست خارجی ما که ادعای تخصص در این حرفه را دارند این مورد را رعایت می کردند چون در جریان مذاکرات هسته ای، فرانسه همیشه نقش پلیس بد را بازی می کرد و بیشترین سنگ اندازی را در مسیر مذاکرات داشت ولی الان بیشترین بهره را از فضای پسابرجام برده و علاوه بر قرارداد ایرباس که ایرادات فنی بسیاری توسط برخی از کارشناسان در خصوص آن مطرح است، شرکت خودروسازی پژو فرانسه که در آستانه ورشکستگی قرار داشت به لطف قرارداد با ایران طبق اعلام خود شرکت، یکی از پر فروش ترین شرکتهای خودرو سازی اروپا در این چند ماه اخیر بوده است. اما سوال ما این است که فرانسه سود کدام اقدام مثبت خود در مسیر مذاکرات را برده و می برد؟! و آیا این اقدام با دیپلماسی اقتصادی سازگار است!؟

در خصوص سازگار بودن این قرارداد با اقتصاد مقاومتی نیز این نکته حائز اهمیت است که قرار نیست در اقتصاد مقاومتی دور مرزهای خود دیوار بکشیم و مراودات اقتصادی با دنیای بیرون را قطع کنیم؛ قطعا این نیست ولی قطعا مراوده اقتصادی بدون توجه به ایجاد طرفیت علمی و تکنولوژی آن موضوع در داخل در اقتصاد مقاومتی پذیرفته نیست بلکه اینگونه قراردادها حتما باید با پیوست انتقال فناوری آن به داخل باشد و دیگر اینکه دولت ها در برخی فناوری ها باید بودجه کافی در خصوص تحقیق و پژوهش و اقتصاد دانش بنیان که یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است اختصاص دهند و یک چشم انداز و افقی برای دستیابی به آن فناوری در سندهای چشم انداز مشخص گردد. (برای مثال عربستان سعودی در خصوص صنعت هوایی اعلام کرده که به دنبال این است که تا سال ۲۰۳۰ بتواند در داخل کشورش خط تولید هواپیما احداث کند).

در ارتباط این موضوع با برجام این نکته را باید خاطر نشان کنیم که برجام که قرار بود قرارداد متوازن و برد بردی باشد و در آن داده ها و ستانده ها متوازن باشد ولی متاسفانه در پسابرجام ما شاهد بودیم که جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات خود را نقدا انجام داد ولی طرف غربی به وعده های نسیه خود هم عمل نکرد و نقض عهد کرد که به اذعان برخی مسئولان دولت، دستاور اقتصادی ما از آن تقریبا هیچ بود و طرف غربی به دنبال شرطی کردن ما و کشاندن برجام هسته ای به سایر حوزه ها مانند موشکی و مسائل منطقه و… است و اینکه در نهایت در قالب پروژه نفوذ خود در حوزه اقتصادی سیاسی و فرهنگی به هدف نهایی خود که براندازی یا تغییر نظام انقلاب اسلامی است برسد، بنا بر این، این که اعلام شود خرید یک ایرباس دستاورد برجام است بیشتر یک شو تبلیغاتی است و همان مثل دادن طلا و گرفتن چوب نبات از دشمن می شود.

اما در مورد ذوق زدگی برخی مسئولان از این خرید باید بگوییم که بیشتر برای سرپوش گذاشتن بر بی نتیجه بودن برجام و هم چنین مصرف انتخاباتی است چون ما امروز در دورانی هستیم که با توجه به نزدیکی انتخابات زنگ حساب دولت مستقر است ولی متاسفانه در زنگ حساب، انشا خوانده می شود که مسئولان باید پاسخ دهند که دستاورد ملموس برجام در زندگی و معیشت آحاد جامعه چه بوده است و مذاکراتی که سه سال این دولت مردم را معطل آن کرد و آن آفتاب تابانی که حتی قرار بود مشکل آب خوردن آنها را حل کند چه نتیجه ای داشته است؟ با وجود این که سرمایه عظیم ملی ما در بحث هسته ای با هیچ معامله شد، ما این سوال را داریم که آیا الان هم چرخ سانترفیوژ می چرخد، هم چرخ معیشت یا هیچکدام نمی چرخد؟ و قطعا مردم با آوردن یک هواپیما با آن وضع و انداختن عکس یادگاری و سرو صدا کردن که این دستاورد برجام است از این مطالبه ملی که سه سال است به آنها وعده داده شده دست بر نمی دارند.

*کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی

انتهای پیام/چشمه برخوار

درج دیدگاه

آخرین اخبار