• کدخبر: 73821
  • تاریخ انتشار خبر: ۱۲:۰۰ ب.ظ - دوشنبه ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
  • چاپ خبر
گزارش

ناله بی‌پایان دانشجویان شاخص پژوه از بلاتکلیفی/ زمزمه عبور از بحران با تغییر رئیس پژوهشگاه

پس از چند ماه بلاتکلیفی دانشجویان پژوهشگاه شاخص پژوه با وجود نامه‌نگاری‌های وزارت علوم، هنوز این دانشجویان نسبت به وضعیت خود سردرگم‌اند.

به گزارش اصفهان بیدار، به جرئت می‌توان گفت یکی از مطرح‌ترین اصول قانون اساسی در یک دهه گذشته اصل ۴۴ قانون اساسی بوده که طبق تفسیر جدید آن بر خصوصی‌سازی فعالیت‌های کشور تأکید دارد؛ در این میان دانش و پژوهش، از جمله بخش‌هایی است که به دلیل دیربازده بود آن کمتر از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد استقبال قرار گرفته است.

اگر بخواهیم در استان اصفهان یکی از نمونه‌های مشارکت بخش خصوصی در حوزه علم و دانش را فارغ از کمیت و کیفیت مثال بزنیم و صرفاً به عنوان یک مصداق نگاه کنیم، شاخص پژوه یکی از گزینه‌هاست؛ پژوهشگاهی که کار خود را از اواخر دهه ۸۰ آغاز کرد، در سال ۹۱ از سوی وزارت علوم تنها پژوهشگاه خصوصی مجاز کشور خوانده شده اما امروز وضعیت نامشخص آن پایانی ندارد و وزارت علوم حکم به انحلال آن داده است.

این مجموعه از سال ۸۷ و شروع به کار فعالیت سینوسی داشته و زمانی در اوج، در سال ۹۱ لوح تقدیر موسسه برتر در حوزه پژوهش را از وزیر علوم وقت گرفته و در سال ۹۵ با مسأله عدم موجودیت و انحلال از سوی وزارت علوم مواجه شد و پس از چند ماه بلاتکلیفی دانشجویان این پژوهشگاه که ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر برآورد می‌شوند نسبت به وضعیت خود سردرگم‌اند.

یکی از دانشجویان پژوهشگاه شاخص پژوه در گفت‌وگو با فارس در خصوص آخرین وضعیت دانشجویان این پژوهشگاه اظهار داشت: چندی قبل و پس از لغو مجوز پژوهشگاه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد که دانشجویان جهت تکمیل پرونده به دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی مراجعه کنند.

** ناله بی‌پایان دانشجویان شاخص پژوه از بلاتکلیفی

وی افزود: پس از تکمیل پرونده هنوز نتیجه مشخص نشده و اعلام کردند که تکلیف نهایی دانشجویان را از طریق سایت وزارت علوم پیگیری کنیم؛ از طرف دانشجویان هیچ‌گاه تعللی در روند حرکت علمی نبوده و وزارت علوم با این کار به جای تسهیل و حمایت کردن دانشجویان در این روند ایجاد وقفه می‌کند.

این دانشجو به نحوه ورود و ثبت‌نام خود در این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: زمانی که در تابستان سال ۹۲ برای ثبت‌نام و با هیچ شناختی از پژوهشگاه به دانشگاه اصفهان مراجعه کردم، به من اطمینان خاطر دادند که این پژوهشگاه دارای مجوز وزارت علوم است و با توجه به اینکه ساختمان آن در دانشگاه اصفهان قرارداد در صورت بروز هر اتفاقی دانشگاه پاسخگوی شما خواهد بود و شما دانشجوی دانشگاه اصفهان هستید.

این دانشجو مقطع دکترا ضمن ابراز رضایت از سطح علمی اساتید و عملکرد پژوهشگاه اذعان داشت: از زمانی که وارد پژوهشگاه شدم تاکنون با مشکلی مواجه نشدم و اساتید با سطح علمی بالا همواره تلاش کردند راهنما و حامی دانشجویان در مسیری که پژوهشگاه به درستی برای دانشجوها تعریف کرده، باشند.

وی علت وجود این حواشی را اختلاف‌سلیقه و تفکر مسؤولان دانشگاه اصفهان و پژوهشگاه شاخص پژوه دانست و تأکید کرد: درست است که پژوهشگاه تخلفاتی داشته، اما راه برخورد با تخلف یک موسسه این نیست که آن را از ریشه نابود کنیم، باید به فکر اصلاح تخلف و برخورد قانونی و به دور از اختلاف‌سلیقه باشیم تا مسیر علمی دانشجویان دچار وقفه نشود.

تصریح این دانشجوی دکترا که نخواست نامش فاش شود بر موضوع اختلاف‌سلیقه مسؤولان، از آنجا ناشی می‌شود که به وجود آمدن چالش میان دانشگاه اصفهان و پژوهشگاه و به تبع آن وزارت علوم به لحاظ از سال ۹۲ و مقارن با روی کار آمدن رئیس جدید دانشگاه اصفهان آغاز شد.

پاپلی یزدی: اگر واحدی در دانشگاه در حال تخلف است باید اصلاح شود

در همین رابطه پاپلی یزدی یکی از اساتید دانشگاه در این رابطه تأکید کرد: رئیس دانشگاه اصفهان می‌توانست بدون اغراض سیاسی و شخصی و به نحوی که به نفع همه باشد این مسأله را مطرح کند و به راستی به دنبال اصلاحات باشد؛ اگر واحدی در دانشگاه در حال تخلف است باید اصلاح شود نه اینکه حاشیه درست کنند و در پی تخریب آن باشند.

وی تصریح کرد: قرارداد فعالیت بین این پژوهشگاه با وزارت علوم مظهر تعامل یک بخش خصوصی با بخش دولتی بود تا تابوی عدم امکان همکاری بخش‌های خصوصی با دولت را از بین ببرد که وزارت علوم نشان داد این معضل مطرح شده در عمل صحت دارد و با توجه به واکنش وزارت و الگوگیری دیگر شرکت‌های خصوصی از این تعامل، تا ۲۰ سال آینده هرکس بخواهد با وزارت علوم ارتباط داشته باشد خواهند گفت که ریاست دانشگاه اصفهان چه بلایی بر سر پژوهشگاه خود آورد و وزارت علوم هم از آن رئیس حمایت کرد.

این استاد دانشگاه راه‌حل خود برای برون‌رفت از این مسأله را ایجاد تعامل دانست و بیان کرد: باید در امور تعامل کرد تا خواسته مشترک پژوهشگاه، دانشگاه و وزارت که ضایع نشدن حق و حقوق دانشجویان است برآورده شود و همچنین حکم نهایی با بررسی و تصمیم‌گیری منصفانه گرفته شود.

طالبی: مسائل پژوهشگاه شاخص پژوه به دانشگاه اصفهان ارتباطی ندارد

در طرف مقابل رئیس دانشگاه اصفهان طرح موضوعات سیاسی و سلیقه‌ای را خلاف واقع می‌داند و تخلفاتی که به گفته او در انعقاد قرارداد ساختمان پژوهشگاه انجام شده دلیل مخالفت دانشگاه برای ادامه فعالیت پژوهشگاه است.

هوشنگ طالبی در توضیح حواشی شکل گرفته به خبرنگار فارس گفت: مسائل و تخلفات مربوط به پژوهشگاه شاخص پژوه به دانشگاه اصفهان ارتباطی ندارد و نسبت ما با آن‌ها فقط یک رابطه مستأجر و مالک است؛ طبق قانون رئیس دانشگاه مجاز نیست که زمین دانشگاه را برای اجاره در اختیار کسی بگذارد یا واگذار کند مگر اینکه هیأت امنای دانشگاه هم رضایت بدهند تا مجوز صادر شود.

رئیس دانشگاه اصفهان تأکید کرد: به دلیل اینکه ریاست قبلی دانشگاه بدون کسب اجازه از هیأت امنا و غیرقانونی با پژوهشگاه قرارداد بسته است، پژوهشگاه باید محل دانشگاه را ترک کند و بحث ما با مسؤولان پژوهشگاه صرفاً در همین رابطه است و مواردی که مربوط به فعالیت‌های علمی این موسسه است در حیطه وزارت علوم بوده که آن‌ها نیز بر غیرقانونی بودن این فعالیت تصریح داشته‌اند.

طالبی: قرارداد همکاری به تائید هیأت امنا دانشگاه نرسیده بود

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت خروج شاخص پژوه از دانشگاه اصفهان تکلیف ساختمان‌های ساخته شده در دانشگاه توسط پژوهشگاه چه خواهد شد، عنوان کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته از طرف دادگستری برای ارزیابی ساختمان و تخمین قیمت ۳ کارشناس ساختمان را دیدند و چک پرداخت آن هم از طرف دانشگاه آماده است اما پژوهشگاه بعد از این مراحل اکنون کارشکنی می‌کند و حاضر به قبول این توافق نیست.

در قراردادی که رئیس دانشگاه اصفهان از آن سخن به میان می‌آورد آمده است که پژوهشگاه شاخص پژوه موظف است برای فعالیت و در دانشگاه اصفهان اقدام به ساخت دو ساختمان کند و در قبال اجاره آن تا ۳۰ سال آینده ضمن پرداخت مبالغی، ۲ ساختمان دیگر ساخته و در اختیار دانشگاه قرار دهد.

رامشت: قرارداد در هیأت امنای دانشگاه اصفهان تائید شده بود

البته محمد حسین رامشت رئیس سابق دانشگاه اصفهان  نیز در مورد قرارداد این پژوهشگاه نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: قراردادی که منعقد شد باید به هیأت امنای دانشگاه می‌رفت که در هیأت امنای دانشگاه این قرارداد رفت و تائید شد؛ هیأت امنا تا زمانی که تشکیل می‌شود، چند ماه زمان می‌برد که موارد آن ابلاغ شود.

وی ادامه داد: در همین بین رئیس دانشگاه عوض شد و چهار مورد از صورت‌جلسه که پیش از این تائید شده بود، تغییر کرد که دو مورد مربوط به بورسیه یکی از کارمندان دانشگاه بود و یکی دو مورد دیگر آن نیز مربوط به دانشکده اهل‌البیت و جغرافیا بود؛ پس از تغییر این موارد، من که باید امضا می‌کردم، امضا نکردم و موارد را نیز به هیأت امنا اطلاع دادم و به وزیر گفتم که درست نیست در جمع ۱۲ نفره‌ای که مواردی امضا شده است، تغییر کند که وزیر من را خواست و سمنانیان که رئیس دفتر هیأت‌ها امنای دانشگاه‌های کل ایران است رسماً به من گفت که رئیس جدید دانشگاه اکنون موافق این قرارداد نیست.

وی افزود: سمنانیان به من گفت که اکنون می‌توان این کار را انجام داد یکی اینکه این قرارداد را امضا کنیم اما بعد آن‌قدر اذیت کنیم که آن‌ها نتوانند بیایند که این کار از نظر اخلاقی درست نیست و یا شما بروید با رئیس جدید دانشگاه اصفهان صحبت کنید و این موضوع را حل کنید اما طالبی هیچ‌گاه با من تماس نگرفت و اعضای هیأت امنا را تغییر داد.

رامشت: اسناد دولتی را دست‌کاری کردند و این جرم است

رامشت تصریح کرد: نامه‌اش موجود است که اعضای‌ هیأت امنای دانشگاه نیز معترض به دست‌کاری در صورت‌جلسه هستند و این خود یک جرم است که در اسناد دولتی تغییر ایجاد کرده‌اند.

در این مجال سؤال دانشجویان این است که چرا به صورت شفاف در خصوص تخلف‌هایی که وزارت علوم از آن به صورت کلی نام می‌برد به رسانه‌ها پاسخی داده نمی‌شود و سؤال مهم‌تر اینکه چرا شخص وزیر علوم از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

در همین رابطه مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص آخرین وضعیت پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان اظهار داشت: آموزش عالی به واسطه نقش نظارتی خود عملکرد کلیه مراکز علمی را زیر نظر داشته و دارد.

وی افزود: طی چند سال اخیر طبق قانون با اطلاعات رسیده تخلفات عدیده‌ای از این پژوهشگاه گزارش شده که این موارد در شورای گسترش آموزش عالی مطرح شد و انحلال پژوهشگاه تصویب و ابلاغ شد؛ تصمیم‌گیری درباره پژوهشگاه ربطی به دانشگاه ندارد و تمامی مسائل مربوط به تخلفات، عدم فعالیت و یا لغو مجوز تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

معاون وزیر علوم: گزینه آخرمان انحلال و لغو مجوز است

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص تعیین تکلیف دانشجویانی که در حال تحصیل در دوره‌های تکمیلی در شاخص پژوه بودند، بیان کرد: دانشجویان پژوهشگاه به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول افرادی که از طرف وزارت علوم معرفی شده‌اند و مراحل قانونی را طی کرده‌اند و دسته دوم کسانی که از راه‌های غیر از مبادی وزارت علوم پذیرش شدند.

وی با تأکید بر اینکه جای هیچ‌گونه نگرانی برای دانشجویان نیست، اعلام کرد: دانشجویانی که از طرف وزارت علوم معرفی شدند در دانشگاه هم‌تراز جایابی و منتقل شده اما وضعیت دسته دیگر که غیرقانونی و خارج از ضوابط پذیرش شدند در کمیته دیگری بررسی می‌شود؛ از آن‌ها آزمون گرفته خواهد شد و در صورت موفقیت در آزمون آن‌ها هم با احراز شرایط قانونی به مراکز دانشگاهی هم‌تراز جهت ادامه تحصیل معرفی می‌شوند.

شریعتی نیاسر در پاسخ به این سؤال که چرا در قبال تخلف‌های صورت گرفته تذکر و اعمال جریمه برای جبران صورت نگرفته و تصمیم به انحلال کل مجموعه گرفته شده، گفت: انجام تخلف هم حد و حدودی دارد و معمولاً به فرد یا موسسه‌ای تخلفی انجام می‌دهد در درجه اول تذکر می‌دهند و با پیگیری تلاش می‌کنند تا تخلف را رفع کنند اما گاهی علی‌رغم تذکرات پی در پی هشدارها جدی گرفته نمی‌شود و به جایی می‌رسد که مسأله دیگر قابل رفع شدن و بازنگری نیست و گزینه آخر و تنها گزینه انحلال و لغو مجوز است.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره تخلفات صورت گرفته از این پژوهشگاه ابراز داشت: از جمله مهم‌ترین تخلفات صورت گرفته از طرف این پژوهشگاه که مربوط به وزارت علوم می‌شود پذیرش دانشجوهایی است که شاغل هستند و پست رسمی دارند، همچنین ایجاد رشته‌های غیرقانونی و خارج از عرف قانونی رشته‌هاست.

**رفتن محمودزاده ورق را بر می‌گرداند؟

در همین رابطه روزهایی اخیر صحبت‌هایی مبنی بر تغییر و تحول در ریاست پژوهشگاه شاخص پژوه به گوش می‎رسد، و بر این اساس شنیده شده با چند گزینه در این زمینه مذاکراتی صورت گرفته است.

دانشجویان و برخی اعضای هیأت علمی این دانشگاه معتقدند بر اساس متد رفتاری و مدیریتی نفراتی که اسامی آن‌ها به عنوان گزینه‌های ریاست بر شاخص پژوه مطرح ‌می‌شود احتمال حل مشکل وجود دارد.

اگرچه معاون وزیر علوم پس از انحلال کار را تمام شده می‌داند اما دانشجویان معتقدند با توجه به موانعی که بر اساس ادامه تحصیل دانشجویان در برخی رشته‌های منحصر به فرد این دانشگاه وجود دارد ممکن است با تغییرات مدیریتی زمینه برای حل مشکلات دانشجویان فعلی فراهم باشد.

انتهای پیام/فارس

درج دیدگاه

آخرین اخبار