• کدخبر: 73912
  • تاریخ انتشار خبر: ۴:۱۹ ب.ظ - سه شنبه ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
سالروز جنگ دلاورانه حضرت علی (ع) با عمرو بن عبدود؛

پیوند فرهنگ پهلوانی و آموزه های تشیع/ ورزش زورخانه ای تجمیع قدرت جسمی و روحی است

ورزش زورخانه ای و فرهنگ پهلوانی با آموزه های شیعه و انسان دوستانه پیوند عمیقی دارد، به گونه ای که ایثار، از خودگذشتی و به یاد خدا بودن حتی هنگام مبارزه از آموزش های این ورزش باستانی است.

به گزارش اصفهان بیدار، ورزش زورخانه ای ورزشی است که پیشینه ای کهن در فرهنگ ایرانی دارد و نمایانگر پیوند فرهنگی جوانمردانه و قدرت جسمی و روحی است.

ورزش زورخانه ای نام دیگر ورزش های باستانی ایرانیان است و جایی که در آن به کار مشغول بودند زورخانه نام داشت.

ثبت جهانی آئین پهلوانی و زورخانه ای ایران به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در ۲۵ آبان ۱۳۸۹ مصادف با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در یونسکو انجام شد.

ایران مفتخر است که این ورزش در حال آموزش و انجام در بسیاری از کشور های جهان است.

از پیشینه تاریخی این ورزش می توان به نام های زیادی از حمله پوریای ولی اشاره کرد که قدمت آن را به ۷۰۰ سال قبل می کشاند.

این روز تنها به نام یک ورزش نیست بلکه نام فرهنگی پهلوانی را به دنبال خود دارد؛ فرهنگی که مردانگی، مروت و جوانمردی پا به پای این ورزش مشغول به کار است.

حضرت علی(ع) در ۱۷ شوال با عمرو بن عبدود پهلوان معروف عرب پنجه به پنجه شدند که پس از شکست عمرو، وی آب دهان خود را به صورت مبارک حضرت انداخت و حضرت از جای خود بلند شدند و اندکی در میدان قدم زدند و سپس سمت او رفتند.

وقتی عمرو از حضرت علی (ع) درباره این حرکت پرسید فرمود: تو آب دهان به صورت من انداختی، در آن حال من خشمناک شدم، نخواستم با آن حال غضب، سر تو را جدا کنم، بلکه با حال انبساط، برای رضای خدا سرت را از تنت جدا می کنم؛ این است فرهنگ جوانمردی که پهلوان حتی هنگام جنگ هم به یاد خدا است و جدا کردن سر دشمن را نیز برای رضای خدا انجام می دهد.

ایثار و از خود گذشتگی در این ورزش از جمله آموزش های معنوی است که به ورزش کاران آموزش داده می شود.

گل‌ریزان از جمله کار هایی است که در اعیاد و مناسبت های مهم به منظور انجام کار های خداپسندانه از جمله آزاد سازی زندانیان، کمک به ایتام و نیاز مندان و… در گود زورخانه انجام می شود.

ورزش زورخانه ای دارای حرکاتی کارشناسی شده و در عین حال تماشایی است؛ شنا رفتن و نرمش، میل گرفتن، پا زدن، سنگ رفتن، چرخ زدن، میل بازی، شیرین کاری بین پا از جمله حرکات این ورزش باستانی و البته ارزشمند هستند؛ در این ورزش از بزار هایی به نام سنگ، تخته شنا، میل و کباده استفاده می شود.

این ورزش همانند مابقی ورزش ها دارای رتبه های به‌خصوصی دارد:

رتبه اول: بعد از یک سال ورزش کردن به هنگام چرخ زدن مرشد برای او منکری می فرستند (می گوید بر منکر علی(ع) لعنت و دیگران پاسخ می دهند بی شمار)

رتبه دوم: بعد از سه سال ورزش مرشد یکبار برای وی صلوات می فرستد.

رتبه سوم: بعد از شش سال ورزش و داشتن حد اقل ۱۸ سال سن به هنگام بالا و پایین رفتن از گود مرشد برایش صلوات می فرستد.

رتبه چهار: بعد از ۱۲ سال ورزش هنگام ورود از درب زورخانه مرشد برایش صلوات می فرستد.

رتبه پنجم: بعد از ۱۵ سال ورزش و حد اقل ۲۵ سال سن مرشد برایش ضرب می گیرد.

رتبه شش: بعد از ۱۸ سال ورزش و حد اقل سن ۲۸ سال سن مرشد از همان بدو ورود برایش ضرب می زند.

رتبه  هفتم: بعد از ۲۴ سال ورزش مرشد برای وی زنگ می زند

رتبه هشتم: بعد از ۳۲ سال ورزش مرشد هنگام ورود به گود برای وی زنگ می زند.

رتبه نهم و آخرین رتبه: بعد از ۴۵ سال ورزش کردن بعد از ورود به زورخانه مرشد برای وی زنگ می زند که البته سید بودن و کسب مقام در این ورزش رتبه ای به ایشان اضافه می کند.

هم اکنون مسابقات فراوانی در این ورزش اجرا می شود. اصفهان افتخار میزبانی چندین ساله را در مسابقات ورزش زورخانه ای دارد به طوری که سال گذشته این مسابقات در محل باغ نور به عنوان جشن بزرگ فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای برگزار شد.

در حال حاضر ۱۲۷ زورخانه در استان اصفهان وجود دارد که ۱۴ مورد آن در شهر اصفهان واقع شده و سهم شهرداری و سازمان ورزش ۶ زورخانه معروف در محله های کوجان، ملاعلی در خیابان کمال، فتوّت در محله خوراسگان، ذوالفقار در رهنان و علی قلی آقا در خیابان مسجد سید است و چند زورخانه دیگر هم توسط شهرداری در حال ساخت و تکمیل هستند.

به منظور رونق فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای در سطح شهر اصفهان این رشته ورزشی زیر نظر مربیان مجرب در تمامی سنین از ۸ سالگی به بالا به صورت کاملا رایگان در حال اجرا است.

گزارش از مجتبی شهبازی

انتهای پیام/۵۳۸۰۲

درج دیدگاه

آخرین اخبار