• کدخبر: 75180
  • تاریخ انتشار خبر: ۴:۱۴ ب.ظ - سه شنبه ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
دیدگاه اعضای شورای شهر در خصوص طرح سه شنبه های بدون خودرو:

فرهنگ استفاده از دوچرخه در بلندمدت را در شهر اجرا کنیم/ نیازمند سیستم پویا و یکپارچه هستیم

به دنبال افزایش خودروها در شهر میزان آلودگی هوا و ترافیک تشدید شده است، از این رو طرح پویش مردمی ترافیک و سه شنبه های بدون خودرو مطرح شد تا تنفس مصنوعی به شهر داده شود.

به گزارشاصفهان بیدار، سه‌شنبه‌های اصفهان «روز بدون خودرو» نامگذاری شد، ایده سنجیده و قابل تحسینی که از سوی شهرداری اصفهان به منظور کاهش ترافیک شهر برنامه ریزی و از ۱۲ مردادماه سال ۹۵ اجرایی شد.

بی‌تردید الگو شدن مسئولان در اجرایی کردن این ایده می‌تواند مفید باشد زیرا هنگامی که مدیران در این کار پیشگام باشند و از وسایل نقلیه عمومی و یا دوچرخه استفاده کنند، می توان این طرح را در شهر اصفهان نهادینه کرد.

سه شنبه های بدون خودرو یک شعار جهانی است که پس از پیمان پاریس، کشورهای پیشرفته در این راستا گام برداشتند.

وقتی برای تحقق این طرح، خیابان چهارباغ عباسی رنگ پیاده رو به خود گرفت، نگرشی متفاوت در دیگر شهرهای کشور ایجاد و سه شنبه های بدون خودرو پُر رنگ شد؛ حتی بعضی از شهرها خواستار ارایه تجربیات مدیریت شهری اصفهان برای اجرای هر چه بهتر این طرح در شهر خود بودند.

شهرداری اصفهان در راستای اجرای هرچه بهتر طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» طرح‌های فرهنگی متنوع و جذابی را روزهای سه‌شنبه در خیابان چهارباغ اصفهان اجرا می‌کند و در این میان هم کارهایی خودجوش را از سوی شهروندان اصفهانی می‌توان شاهد بود.

حضور خواص و چهره‌های منتخب مردمی در فرهنگ استفاده از دوچرخه موثر است

نصیر ملت عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این رابطه به خبرنگار ایمنا می گوید: اگر خواص و چهره‌های منتخب مردمی استفاده بیشتری از دوچرخه داشته باشند نتیجه اثرگذاری خواهد داشت و امیدواریم سایر اقشار جامعه نیز از این طرح حمایت کنند.

 وی در خصوص حمایت فرهنگی از استفاده از دوچرخه و حمل‌ونقل پاک، اظهارمی کند: امروزه در شهری زندگی می‌کنیم که مؤلفه‌های زیست‌محیطی، زندگی کردن در شهر را بسیار سخت کرده است.

وی تصریح می کند: هر اقدامی که باعث کاهش آلاینده‌های موجود در هوای شهر شود اقدام بسیار ارزشمندی است و دستگاه‌های مختلف شهری باید با حمایت از آن طرح در اثرگذاری آن کمک کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می دهد: یکی از این طرح‌های موفق سه‌شنبه‌های بدون خودرو است. اگر خواص و چهره‌های منتخب مردمی حضور بیشتری در این حوزه داشته باشند نتیجه اثرگذاری خواهد داشت.

وی درباره حمایت‌های فرهنگی از این طرح در شورای شهر پنجم تاکید می کند: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شورای شهر پنجم، مسائل زیست‌محیطی است و به طور حتم در این حوزه با هم‌اندیشی کارشناسان محیط‌زیست در تلاش هستیم که با شناسایی راه‌کارهای عملیاتی شرایط زیست‌محیطی را بهبود بخشیم.

ملت تصریح می کند: فرهنگ دوچرخه‌سواری در جامعه ما باید گسترش یابد و یکی از راه‌کارهای استفاده مردم از دوچرخه تبیین هزینه فایده استفاده از دوچرخه است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور می شود: زمانی که شخصی از دوچرخه استفاده کند و استفاده از این وسیله هزینه‌های وی را از همه جهات کاهش دهد انگیزه خاصی برای استفاده از این وسیله حمل‌ونقلی در او ایجاد می‌کند.

وی درباره فراهم آوردن زیرساخت‌های موجود در این بخش، خاطرنشان می کند: دستگاه‌های مختلف با ورود به این جریان باید به اجرای این طرح کمک کنند و در این زمینه نیازمند به یک عزم ملی هستیم؛ باید فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه را به صورت بلندمدت در جامعه اجرا کنیم تا با ورود همه دستگاه‌های اثرگذار همراهی با این طرح مداوم و اثرگذار باشد.

فرهنگ‌ استفاده از دوچرخه به سیستم یک‌پارچه و پویا نیازمند است

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است شورای چهارم شهر و شهردار اصفهان در بخش فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه اقدامات بسیار مؤثری انجام دادند و فرهنگ‌سازی به وجود یک سیستم یک‌پارچه و پویا نیازمند است.

کوروش خسروی با اشاره به رویکرد شورای شهر جدید در فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه اظهار می کند: رویکرد شورای شهر جدید باید بر مبنای سیستم‌سازی باشد.

وی درباره تشکیل پویش مردمی ترافیک شهرداری اصفهان و فعالیت این پویش در طول یک‌سال گذشته تصریح می کند: این پویش با ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری اقدامات بسیار خوبی را در بخش فرهنگ‌سازی انجام داده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می کند: در کنار ایجاد فرهنگ باید بستر مناسب برای ترویج این کار با ایجاد مسیرهای دوچرخه در خیابان‌ها، پیوند ایستگاه‌های دوچرخه با شبکه حمل و نقل شهری فراهم شود تا مردم بخشی از سفر خود را با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس انجام داده و بخش دیگر آن را با دوچرخه انجام دهند.

وی درباره میزان ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان شهروندان می گوید: میزان ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری را باید با استفاده از سنجش‌های علمی قبل، بعد و در حین ایجاد چنین پویشی محاسبه کرد.

اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا می گوید: خوشبختانه هر هفته شاهد افزایش استقبال شهروندان از اجرای این طرح هستیم به طوری که طبق نظر سنجی های انجام شده، شهروندان رضایتمندی ۹۰ درصدی و نمره ۱۸.۱۷ خود را به طرح سه شنبه های بدون خودرو اعلام کردند.

علیرضا صلواتی ادامه می دهد: بیش از ۵۰ درصد کسبه چهارباغ نیز از این طرح ابراز رضایتمندی و خشنودی کرده اند.

وی استقرار پارک آموزش ترافیک، برنامه های ویژه کودکان، برگزاری مسابقه های مختلف، بازی های فکری، پرفورمنس، ورزش های پهلوانی و زورخانه ای، استقرار اتوبوس سلامت، نمایشگاه دوچرخه و اسکوتر را از جمله برنامه های سه شنبه های بدون خودرو در اصفهان عنوان کرده و می گوید: با توجه به اجرای برنامه های متنوع در سه شنبه های چهارباغ عباسی شهروندان می توانند به صورت خانوادگی از این برنامه ها استفاده کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان یادآور می شود: چهارباغ اصفهان قدیمی ترین خیابان ایران و شناسنامه تاریخی شهر اصفهان به شمار می رود که با توجه به حفظ این محور تاریخی از ۴۰۰ سال گذشته تاکنون، امروز وظیفه داریم چهارباغ را حفظ و فضای خاطره انگیز آن را احیا کنیم.

صلواتی با اعلام اینکه امسال سه شنبه های بدون خودرو در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان اجرایی می شود، تاکید می کند: ۱۵ گذر فرهنگی در ۱۵منطقه شهرداری اصفهان ایجاد می شود زیرا معتقدیم سه شنبه های بدون خودرو باید به همه نقاط شهر از شمال تا شرق، جنوب و غرب شهر اصفهان تسری یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اضافه می کند: در حال حاضر پیشنهاد اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو در خیابان های نظر شرقی منطقه ۵، خیابان سلمان در منطقه ۱۵ و خیابان ابوذر در منطقه ۱۱ ارایه شده و اقدامات ترافیکی آن با همکاری پلیس راهور در حال انجام است تا این خیابان ها در روزهای سه شنبه به پیاده راه تبدیل شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح پیاده راه سازی محور چهارباغ عباسی، اظهارمی کند: پیاده راه سازی چهارباغ با رعایت کلیه پیوست هایی که باید برای یک پیاده راه تاریخی در نظر گرفته شود، در حال انجام است.

به گفته صلواتی، سال ۹۶ برنامه های خوب ترافیکی به منظور کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

وی خاطر نشان می کند: ما قصد داریم به مردم این نکته را گوشزد کنیم که فقط خودرو برای رفت و آمد نیاز نیست بلکه با پیاده روی و دوچرخه سواری هم می توان رفت و آمدها را انجام داد.

باید فرهنگِ کمتر استفاده کردن از خودرو عادی شود

فرهنگِ کمتر استفاده کردن از خودرو، باید عادی شود؛ این آرمان شهرداری اصفهان است که به گفته مسئولان تا کمتر از یکسال آینده، خیابان های تاریخی مانند چهارباغ، به صورت یک پیاده راه می شوند چرا که حاصل این طرح ها کاهش ترافیک و آلاینده ها مهم ترین ماحصل این طرح خواهد بود.

ما برای رفع ترافیک و آلودگی هوا نباید تنها به دنبال شعار و کارهای بزرگ باشیم زیرا در صورت چنین خواستاری هیچ گاه آن طرح عملیاتی نمی شود، اما با اجرای طرح هایی همچون سه شنبه های بدون خودرو به طور حتم شاهد تردد کمتر خودرو خواهیم بود.

انتهای پیام/ایمنا/۵۳۸۰۳

درج دیدگاه

آخرین اخبار